عوامل پیدایش و گسترش موسیقی تلفیقی در ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مینا خلیلی قاضی
- استاد راهنما حسن ریاحی محمد حسین همافر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
موسیقی تلفیقی (فیوژن) به جهت دامنه ی گسترده اش، حتی موسیقی مدرن قرن بیستم را هم در بر می گیرد. در این نگرش می توان موسیقی دوران باروک را به موسیقی عصر حاضر گره زد، از ریتم های عربی بهره برد، نغمه های ایرانی را به کار بست و آکوردهای مکتب مدرنیسم را با نواهای محلی در هم آمیخت. سابقه ی موسیقی تلفیقی به معنای امروزی در ایران حداکثر به ده پانزده سال پیش بر می گردد. در همین مدت کوتاه گروه های متعددی برخاسته از سبک های متعدد آموزشی وارد میدان تلفیق شده اند. گروهی با پیشینه ی پاپ، گروهی با سابقه ی سنتی و عده ای هم با زمینه ی موسیقی کلاسیک تا کنون طبع آزمایی کرده اند. موسیقی تلفیقی (فیوژن) چند مشخصه ی بارز دارد. در اینجا بدون آن که آن ها را به حساب قوت یا ضعف بگذاریم می توانیم این گونه بیان کنیم که آزادی به ظاهر بی حد و حصر در ساختن، نواختن، خواندن و حتی کنسرت دادن، اولین ویژگی موسیقی تلفیقی است. مجری آن هیچ گاه نگران خروج از معیارهای رایج و سنتی نیست. او می تواند یک بیت شعر سنتی را با آواز ایرانی بخواند، بعد جواب آن را سازهایی مانند گیتار، درامز و گیتار باس در حال و هوای موسیقی جَز ارائه دهد. از نظر لباس و طراحی صحنه هم، موسیقی تلفیقی قید و بند سایر موسیقی ها را ندارد. یک نوازنده و خواننده ی محلی به طور معمول، هنگام اجرای موسیقی اش لباس محلی هم می پوشد تا به حس موسیقایی اش نزدیک تر شود و به همین ترتیب مجریان موسیقی سنتی، کلاسیک و غیره، لباس و طراحی صحنه ی ویژه ای را می طلبند. در حالی که موسیقی تلفیقی می تواند همه ی این ها را با هم داشته باشد و یا نداشته باشد. دامنه ی هنر همیشه نامحدود است و هیچ گاه نمی توان یک موسیقی خاص را به محدودیت متهم کرد. اما واضح است وقتی یک نفر هم موسیقی کلاسیک بداند و هم موسیقی جَز، دامنه ی هنرش گسترش می یابد. موسیقی تلفیقی، چنین امکانی را به هنرمند مربوطه اش می دهد که از یک حوزه ی کاری مشخص به میدانی بزرگتر وارد شود. بنابراین، کسی در این میدان جدید موفق خواهد بود که ابتدا در زیر مجموعه های آن یعنی پاپ، کلاسیک، سنتی، محلی و... تجربه هایی اندوخته باشد. دست یابی به صداهای جدید از دیگر امکاناتی است که موسیقی تلفیقی در اختیار هنرمند می گذارد. موسیقی های دو رگه یا چند رگه که از این طریق حاصل می شوند، به طور معمول صدایی جدید و متفاوت از نوع اصلی شان دارند. در این روش بیشترین بهره برداری از قابلیت های یک ساز را می توان به عمل آورد. برای مثال سازی مانند کمانچه می تواند صداهایی تولید کند که در موسیقی سنتی تعریف نشده است. به خصوص اگر کمانچه از نوع الکتریکی باشد و به همین ترتیب سه تار الکتریک یا نی جَز و ... . از آن جا که موسیقی تلفیقی به معنای امروزی پدیده ای نوظهور و بسیار گسترده و گوناگون است، و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد، احتمال بیراهه رفتن در آن بسیار زیاد است. بنابراین بیراهه رفتن و تولید موسیقی های بی سر و ته و مخاطب گریز از آسیب های جدی این گونه موسیقی هاست.
منابع مشابه
پیدایش و گسترش قنات در دنیای قدیم
چاه کانالهای زیر زمینی (قنات) اهمیت فراوانی در تاریخ آبیاری و سکونت بشردر زمینهای حاصلخیز در دنیای قدیم دارند.[i] به نظر میرسد که چاه تونلهای رایج در دوران پیش از هخامنشیان، در دوران شاهان این سلسله از ایران به مصر، مشرق و ناحیه ی عرب نشین گسترش یافتند (530-531 قبل از میلاد). اعراب قنات را تا آفریقای شمالی، اسپانیا و قبرس گسترش دادند. نمونههای قنات، همچنین در آسیای مرکزی، غرب چین، ودر مقیا...
متن کاملچرایی پیدایش و گسترش بافتهای فرسوده
فرسودگی بافتهای شهری یکی از معضلاتی است که از گذشتههای دور شاهد آن هستیم، اما در چند دهة اخیر، ابعاد گستردهتری پیدا کرده است. اقدامات گوناگونی که به صورت نوسازی بافتهای فرسوده شهری در جهان و از جمله در ایران صورت گرفته است، نتایج ناموفق یا با موفقیت کمتری داشته است. اینکه "فرسودگی چیست؟" و "نوسازی بافتهای فرسوده به چه معنی است؟" پرسشهایی است که همواره پیش روی پژوهشگران بوده است. مطالعات ن...
متن کاملفساد اداری در مدارس آموزشی: عوامل موثر بر پیدایش، گسترش و کاهش آن
بهترین روش برای مقابله با فساد اداری، شناسایی علل پیدایش و تعبیه راههایی برای مقابله با بروز آتی و گسترش آن است. این تحقیق قصد دارد تا با وارد شدن به عرصه مدارس (که کمتر در ادبیات موضوعی این مفهوم مشاهده میشود) علل بروز فساد در مدارس آموزش و پرورش را شناسایی کرده و متعاقباً راهکارهایی را برای مقابله با عوامل بروز و گسترش فساد ارایه اداری نماید. نتایج حاکی از آن است که شرایط اقتصادی کارکنان بیش...
متن کاملفساد اداری در مدارس آموزشی: عوامل موثر بر پیدایش، گسترش و کاهش آن
بهترین روش برای مقابله با فساد اداری، شناسایی علل پیدایش و تعبیه راه هایی برای مقابله با بروز آتی و گسترش آن است. این تحقیق قصد دارد تا با وارد شدن به عرصه مدارس (که کمتر در ادبیات موضوعی این مفهوم مشاهده می شود) علل بروز فساد در مدارس آموزش و پرورش را شناسایی کرده و متعاقباً راهکارهایی را برای مقابله با عوامل بروز و گسترش فساد ارایه اداری نماید. نتایج حاکی از آن است که شرایط اقتصادی کارکنان بیش...
متن کاملبررسی اجمالی چگونگی پیدایش و گسترش تاریخ ادبیات روسیه
در مقالهء حاضر، ابتدا تاریخچهء پیدایش، توسعهء تاریخ ادبیات روسیه مورد مطالعه قرار می گیرد. تاریخ پیدایش ادبیات رو سیه به اواخر قرن دهم، یعنی به زمان پذیرش مذهب مسیحیت به عنوان مذهب رسمی و دولتی روسیه برمی گردد. سپس سبک ها و آثار اولیهء ادبیات رو سیهء باستان و همچنین موضوعات آنها بررسی می شوند. به رایج بودن سبک هایی مانند سالنامه نویسی پندنامه نویسی,حکایت و سفرنامه نویسی نیز اشاره شده است، همچنی...
متن کاملتحلیل روند و نحوۀ گسترش شهرهای سیاسی - اداری ایران (مورد پژوهشی: یاسوج از پیدایش تاکنون)
پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل رشد فیزیکی شهر یاسوج از زمان پیدایش (1343) تا سال 1393 میپردازد؛ ازاینرو رشد و توسعۀ شهر یاسوج طی شش دورۀ زمانی سالهای 43 تا 45، 45 تا 55، 55 تا 65، 65 تا 75، 75 تا 85 و 85 تا 93 با استفاده از تصاویر ماهوارهای و سیستم اطلاعات جغرافیایی بررسی و تغییرات جمعیتی شهر تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهند طی دورۀ 1343 تا 1393، جمعیت شهر یاسوج از 34 نفر به 1...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023